do88 inlaat koeler, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58)

3.509,00
Prijs excl. btw: 2.900,00
Voorraad:
0 stuks
Artikelnr:
ICM-450-K

Verbeter de prestaties van uw S58-motor met het do88 Charge Cooler Manifold!

Achtergrond

De S58-motor, geïntroduceerd in de G80/82 M3/M4 (2021+), is een echt pronkstuk: een motor met een geweldig karakter die tot zeer hoge vermogens in staat is. Er zijn echter enkele zwakke punten die aandacht vereisen, zowel voor de prestaties als voor de betrouwbaarheid. De S58 is uitgerust met een water-lucht intercooler (charge cooler) die gekoppeld is aan een aan de voorzijde gemonteerde warmtewisselaar (waterradiateur). De warmtewisselaar koelt het water dat door de intercooler circuleert, wat op zijn beurt de inlaatlucht afkoelt voordat deze de motor ingaat.

 

 

Uitdagingen met de originele onderdelen

De intercooler is bij de S58 geïntegreerd in het inlaatspruitstuk. Dit maakt het een complexe en compacte constructie, wat uiterste precisie vereist bij het ontwerp door een aftermarket-producent zoals wij. Hoewel dit ontwerp effectief is, worden de prestaties beperkt door de ‘tube-and-fin’-kern, die met felsverbindingen aan de thermoplastische tanks is bevestigd. Deze verbindingen zijn een significant zwak punt gebleken; er zijn talloze gevallen bekend waarbij ze faalden bij een turbodruk die slechts iets boven het standaardniveau lag.

Eigenaren van getunede S58-motoren krijgen vaak te maken met snelle ‘heat soak’ (warmteverzadiging) in het koelsysteem, vooral tijdens circuitdagen. Hoge inlaatluchttemperaturen kunnen de ECU dwingen het vermogen te beperken of de auto zelfs in de noodloop te zetten. Bovendien is het standaard direct-injectiesysteem niet optimaal geschikt voor extreem hoge vermogens of het gebruik van Ethanol (Flex Fuel). Om meer brandstof te kunnen inspuiten, passen velen het standaard inlaatspruitstuk aan door gaten te boren voor extra brandstofinjectoren (port injection). Tot slot vormt het originele plastic spruitstuk een restrictie voor de luchtstroom en loopt het risico te barsten onder hoge turbodruk.

 

 

De do88-oplossing

Bar&Plate-kern Ons spruitstuk is voorzien van een ‘Bar&Plate’ lucht-water-kern met dicht op elkaar gestapelde koelvinnen voor een superieure warmteoverdracht. De kern is precies 127 mm (5 inch) dik, wat de effectiviteit maximaliseert. Onze kern is maar liefst 62% groter dan de standaardversie! De eigenschappen van zowel de lucht- als watervinnen zijn zorgvuldig geëvalueerd om de ideale balans tussen koeling en luchtstroom te vinden.

 

 

Innovatief ontworpen gegoten eindtanks De inlaatlucht en het koelwater worden gelijkmatig over de kern verdeeld via zorgvuldig ontworpen, gegoten eindtanks. De ontwikkeling hiervan omvatte 3D-scanning, meerdere ontwerpfasen, CFD-analyses (Computational Fluid Dynamics) en 3D-geprinte prototypen. We hebben bewust gekozen voor gietwerk in plaats van CNC-frezen, omdat gieten complexere vormen mogelijk maakt die de functie beter dienen. Voor ons gaat maximale prestatie boven de ‘bling-factor’.

Belangrijkste kenmerken

Veelzijdig ontwerp: Van brandstofinjectie tot vermogensupgrades De uitlaattank van ons spruitstuk is voorbereid op extra brandstofinjectie (port fuel injection). Een op maat gemaakte brandstofrail met vrouwelijke AN-8 schroefdraad wordt meegeleverd. Het systeem is compatibel met Injector Dynamics ID1050x of Bosch EV14 (korte) injectoren. Gebruikt u geen extra injectoren? Dan leveren we afdichtpluggen mee. Daarnaast is elk inlaatkanaal voorzien van een 1/8” NPT-poort voor lachgas- of methanolinjectie (inclusief pluggen).

 

 

Extra meet- en vacuumpunten In de zijkant van het spruitstuk hebben we een blok met drie poorten meegegoten. Dit biedt de flexibiliteit om extra parameters te meten of als extra vacuümbron te dienen. Indien niet in gebruik, kunnen deze 1/8” NPT-poorten worden afgedicht met de meegeleverde pluggen.

 

Geavanceerd thermisch beheer Meegeleverd is een speciale thermische isolatieplaat (spacer), ontworpen om het aluminium inlaatspruitstuk te isoleren van de warmteoverdracht vanuit de cilinderkop. Dit verlaagt de inlaattemperaturen (IAT’s) aanzienlijk en minimaliseert heat soak. In tegenstelling tot het plastic origineel is het do88-spruitstuk van aluminium, waardoor het bestand is tegen veel hogere turbodruk. De afdichting gebeurt met hoogwaardige FKM-siliconen O-ringen in nauwkeurig gefreesde groeven, wat een veel betrouwbaardere afdichting biedt dan vloeibare pakkingen.

Productdetails:

  • Hoogwaardige Bar&Plate-kern: 127 mm (5”) dik.

  • Lagere temperaturen: Gemiddelde IAT van 28,5°C vergeleken met 33°C bij de originele koeler.

  • Betere flow: 21% hogere luchtstroom (511 CFM vs 422 CFM bij 0,05 bar drukval).

  • CFD-geoptimaliseerd: Ontworpen in SolidWorks met vloeistofdynamica-simulaties.

  • Onderhoudsvriendelijk: Gemakkelijke toegang tot het oliefilter; het spruitstuk hoeft niet te worden verwijderd voor een oliewissel.

     

     

  • Inclusief brandstofrail: Voor extra ‘top feed’ port injection.

     

     

  • Voorbereid op meth/lachgas: Individuele 1/8” NPT-poorten op elk kanaal.

     

     

  • Plug-and-play: Inclusief alle benodigde beugels voor kabelbomen en accessoires.

  • Thermische isolatie: Inclusief spacer en 12 speciaal gemaakte FKM-siliconen O-ringen.

17518092584

 

BMW M2 (G87)
Engine: S58
Model years: 2023 - 202X

BMW M3 / M3 Competition / M3 CS (G80)
Engine: S58
Model years: 2020 - 202X

BMW M4 / M4 Competition / M4 CSL (G82)
Engine: S58
Model years: 2020 - 202X

do88 inlaat koeler, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58) heeft nog geen reviews. Deel uw product ervaring en plaats een review.
Review plaatsen
do88 inlaat koeler, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58)
Review plaatsen

Meest recente reviews

Alternatieve artikelen voor do88 inlaat koeler, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58)